چه بازيگراني پس از مرگ نيز بازيگري را ادامه دادند!
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۰۲۸۶۰
خبرگزاري آريا - روزنامه صبا - ترجمه از آرش واحدي: شايد تمام علاقهمندان به سينما بر سر اين موضوع توافق نظر دارند که بازيگري چون پل نيومن تکرارنشدني است. اين ستاره چشم آبي براي هميشه در ذهن ما با فيلمهايي چون «بوچ کسيدي و ساندنس کيد» ماندگار شده است، اما نکته مهم عصر تکنولوژي اينجاست که او در انيميشن «ماشينها3» محصول سال 2017 صداپيشگي کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اين مسئله تازهاي در سينما محسوب نميشود و از سال 1959 توسط بدترين فيلمساز تاريخ سينما يعني اد وود پايهريزي شده است. پس از آن در طول تاريخ فيلمهاي زيادي ديدهايم که ميزبان برخي از بازيگران پس از درگذشت آنها بودهاند. تجربههاي موفق در اين زمينه بسيار کم است زيرا از سويي اين مسئله اتفاقي خاص و نادر است که گاهي مسئولان استوديوها را تا مرز ورشکستگي پيش ميبرد و از سويي زماني که همهچيز براي جانبخشيدن به بازيگر درگذشته در فيلمي نيمهکاره آماده ميشود باز هم هيچ تضميني وجود ندارد که نتيجه کار موفقيتآميز از کار در بيايد.
به همين دليل فهرست فيلمهاي موفق در اين مبحث زياد طولاني نيست ولي در مطلبي که پيشرو داريد با بهترين و عجيبترين اين بازگشتها آشنا ميشويم. در کلامي ديگر ما در اين فهرست با بازيگراني مواجه هستيم که بهصورت حقيقي و بهمعني دقيق کلمه حتي مرگ نيز نميتواند آنها را از پرده عريض سينماها دور کند. زيرا درنهايت سالنهاي سينما خانه اصلي بازيگران به شمار ميرود و ياد آنها براي هميشه در ذهن و خاطره علاقهمندان باقي ميماند.
1 – بروس لي در «بازي مرگ»
شيوه زندهکردن بازيگر: برشي از مقوا
سال 1978 فيلم «بازي مرگ» توسط رابرت کلوز اکران شد. اين در شرايطي بود که پنج سال از مرگ شوکهکننده بروس لي، ستاره فيلمهاي رزمي گذشته بود. کلوز که اصرار داشت اين پروژه را به سرانجام برساند با استفاده از بدل و عکسهايي که از برداشتهاي اصلي بهجا مانده بود بسياري از صحنههاي حساس اثرش را فيلمبرداري کرد. نکته جالب اينجاست که کلوز براي ادامه ساخت اين پروژه سختيهاي بسيار زيادي را متحمل شد، او تنها 11 دقيقه فيلم از ستاره جوانمرگ شدهاش داشت، حتي براي درآوردن صحنه مبارزهها در ساختمان پنج طبقه سنديکاي جنايتکاران بازيگر جايگزينش را مجبور به تحمل جراحي پلاستيک کرد. يکي از صحنههاي مشهور و بينهايت ناراحتکننده فيلم، مربوط ميشود به نمايي بسته از بروس لي که در آن چهرهاش روي مقوايي برشخورده بر صورت بازيگر بدل چسبيده شده است.
2 – فيليپ سيمور هافمن در «بازيهاي عطش: مرغ مقلد قسمت دوم»
شيوه زندهکردن بازيگر: مقدار زيادي وودي هارلسون
سال 2014 فيليپ سيمور هافمن، بازيگر برنده جايزه اسکار درگذشت. او که درحال نقشآفريني در سري فيلمهاي «بازيهاي عطش» بود به ناگهان مسئولان کمپاني لايون گيتز را مجبور به نگارش دوباره فيلمنامه کرد. در نسخههاي جديدتر نقش وي براي شکل دادن به انقلابي که کتنس اوردين قصد به سرانجام رساندنش را داشت بسيار کم شد. در هر صورت يکي از صحنههاي کليدي فيلم مربوط ميشد به ملاقات شخصيتي که سيمور هافمن نقش آن را ايفا ميکرد با ستاره اين سري فيلمها يعنب جنيفر لارنس. مشخصا چهره اين بازيگر توانا توسط مسئولان جلوههاي ويژه کامپيوتري از آرشيو آثار برجسته وي قرض گرفته شد ولي نکته قابلتوجه اينجاست که وودي هارلسون بازيگري بود که چهرهاش را براي بازگشت هافمن (براي آخرينبار) بر پردههاي سينما در اختيار وي قرار داد.
3 – روي شيدر در «صليب آهني»
شيوه زندهکردن بازيگر: ماسک لاتکس
زماني که روي شيدر ستاره بلاک باستر بهيادماندني «آروارهها» بهشکل شوکهکنندهاي در ميانه راه فيلمبرداري تريلر «صليب آهني» درگذشت، تهيهکنندگان فيلم تصميم گرفتند براي ادامه دادن فرآيند فيلمبرداري از بدلي که گريم شيدر را با ماسک لاتکس روي چهره داشت استفاده کنند. شيدر براي چند صحنه پس از درگذشتاش در «صليب آهني» حضور داشت و بدلي که ماسک را برچهره داشت موفق شد بار ديگر تا پايان مرحله فيلمبرداري خصوصيات منحصربهفرد اين بازيگر دوستداشتني را به تصوير بکشد.
4 – اليور ريد در «گلادياتور»
شيوه زندهکردن بازيگر: بدل و مقدار زيادي سي جي آي
زماني که بازيگر افسانهاي انگليسي در اواسط فيلمبرداري اثر حماسي و بزرگ ريدلي اسکات درگذشت، اين فيلمساز بزرگ نيز تمام تمرکز خود براي ادامه ساخت «گلادياتور» را از دست داده بود. پس از مدتي اسکات تصميم گرفت از بدل در نماهاي باز استفاده کند تا پروسه فيلمبرداري متوقف نشود، کمي بعد ماجراي جلوههاي ويژه کامپيوتري جديتر شد و مسئولان اين امر موفق شدند با استفاده از آرشيو فيلمبرداري شده از اليور ريد صحنههاي باقيمانده از وي را فيلمبرداري و تکميل کنند. نکته جالب اينجاست که پس از اکران فيلم کمتر کسي متوجه واقعي نبودن حضور اليور ريد در اکثر صحنههاي سيجياي شد و اين قضيه به اندازهاي پيش رفت که اين بازيگر کهنهکار براي آخرين حضور سينمايياش نامزد جايزه نقش مکمل بفتا شد.
اليور ريد که نقش مربي بردهداران و شخصيت محوري فيلم پروکسيمو را ايفا ميکرد، درحقيقت تنها نامزدي جوايز بفتا را زماني بهدست آورد که درگذشته بود و نيمي از صحنههاي حضورش را بدلي که چهره ريد توسط تکنيک سيجياي روي سرش تصوير شده بود بازي ميکرد.
5 – پيتر سلرز در «دنباله پلنگ صورتي»
شيوه زندهکردن بازيگر: آرشيو فيلمهاي قديمي
پيتر سلرز در نقش بازرس جنايي فرانسوي ژاک کلوزو در «دنباله پلنگ صورتي» به دنياي اين سري آثار دوستداشتني بازگشت. اين ششمين فيلم «پلنگ صورتي» محسوب ميشد که سلرز در آن حضور پيدا ميکرد و اين حضور تفاوت زيادي با ديگر نقشآفرينيهاي وي در قالب کلوزو داشت. پيتر سلرز تقريبا 18 ماه پيش از مرحله فيلمبرداري اين اثر دار فاني را وداع گفته بود. تهيهکنندگان اين اثر در سال 1982 تصميم گرفتند با استفاده از آرشيوهاي ديده نشده زيادي که از فيلمهاي قبلي «پلنگ صورتي» در اختيار داشتند ماجراي پس گرفتن الماس گران قيمتي توسط سربازرس کلوزو را به تصوير بکشند.
نکته جالب اينجاست که برت کوئک در نقش کاتو، ديويد نيون در نقش سِر چارلز ليتون و هربرت لم در نقش رئيس پليس چارلز دريفوس تصميم گرفتند اعتبار و هنر خود را در اختيار فيلمسازي چون بليک ادواردز قرار داده و در اين اثر عجيب ايفاي نقش کنند. تمامي افراد دخيل در اين پروژه علت همکاري خود را احترام و اداي ديني به هنر بيپايان پيتر سلرز عنوان کرده اند. ليندا فريدريک تنها شخصي بود که بهصورت جدي مخالف چنين استفادهاي از تصوير پيتر سلرز بود و به همکاري خود در اين سري آثار ادامه نداد. ناگفته نماند ديگر اعضاي گروه بازيگري نيز با دريافت مبلغ قابلتوجهي جذب پروژه شدند.
6 – پل واکر در «سريع و خشمگين7»
شيوه زندهکردن بازيگر: استفاده از برادرانش بهعنوان بدل و تکنيک سيجيآي
سال 2015 کمپاني يونيورسال نزديک به 50 ميليون دلار هزينه کرد تا صحنههاي کليدي باقي مانده از ستاره سري فيلمهاي «سريع و خشمگين» يعني پل واکر را به تصوير بکشد. پل واکر که در تصادفي دلخراش در سال 2013 درگذشته بود، يکي از بزرگترين شوکهاي تمام دوران اين کمپاني را به آنها وارد کرد. شوکي که نزديک بود به فاجعهاي غيرقابل جبران براي آنها مبدل شود. درنهايت مسئولان يونيورسال تصميم گرفتند با استفاده از ترکيب برادران اين بازيگر جوانمرگ شده يعني کاليب و کودي واکر و تکنيک سيجياي اثر خود را به سرانجام برسانند.
به اين ترتيب پل واکر پس از مرگ شوکهکنندهاش هم در فيلمي حضور پيدا کرد که نزديک به 1,5 ميليارد دلار در سطح جهان فروش داشت. از سويي ديگر کاليب و کودي واکر براي حضور در قسمتهاي بعدي اين سري فيلمها با کمپاني يونيورسال وارد مذاکره شدند، آنها علاقه داشتند کاراکتر برايان اوکانر را بهياد برادرشان زنده نگاهدارند، اتفاقي که رخ نداد و مسئولان امر ترجيح دادند با پاياني متفاوت به عمر اين شخصيت روي پرده عريض سالنهاي سينما پايان دهند. موفقيت عظيم قسمت هفتم سري فيلمهاي «سريع و خشمگين» باعث شد پرفروشترين اثر پل واکر در کارنامهاش زماني رقم بخورد که خودش در يکسوم پاياني اثر حضور نداشت.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۲۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما